4/26/2009

ספונטאני, מה זה???

לאחר שיחה שהייתה לנו בכיתה, די בתחילת הסמסטר התחלתי לחפש את המשמעות של המילה, או יותר נכון את המשמעות של אקט שמוגדר ספונטאני ובעיקר מה מבדיל אותו מאקט "רגיל", אז עשיתי כמו שאני עושה תמיד כשיש לי שאלות עמוקות יצאתי לבר השכונתי לשתות עם כמה חברים זקנים ואומנם משכלים אך שיכורים בשמחה בעיקר.

נכנסתי לבר עשיתי את סיבוב ה"שלום אחי\אחותי מה המצב?" הרגיל שלי, לקחתי לי משקה וניגשתי למשה -הישראלי של החבורה- דיברתי איתו על קצת שטויות ושאלתי את שאלת הערב, הוא אמר - לאחר שהוא צייר על פניו הבעה מאוד מופתעת - "מה זאת אומרת מה זה ספונטאני " בטון כועס גבוהה אך בעיקר מופתע " ספונטאני זה.... זה... נו מה אתה לא יודע מה זה ספונטאני... זה ... נו אתה יודע זה כך משום מקום... זה כמו השאלה שלך עכשיו", אני קיצרתי צוואר, כיווצתי גבות עבות, לחצתי את המשקפיים לחלקו העליון של האף ועיקמתי שפתיים, הוא המשיך " כן...כן כך, זה שאלה שבאה משום מקום, רק לפני 59 שניות דיברנו על זה שאני מבוגר מדי בשביל להתחיל עם ההיא ואתה פתאום נופל עלי כאילו מקריפתינאוס*", משה קילל את היום שבו חשבו על חוק הפסקת העישון במקומות ציבוריים הוא קילל גם אותי על הדרך ויצא לעשן סיגריה.

אני נשארתי המום, הבנתי פתאום שאני בעיניו של משה הייתי ספונטאני!! איך ייתכן הדבר? חשבתי לעצמי, הרי יצאתי מהבית על מנת לפגוש אותו ועוד כמה אנשים בשביל לשאול את השאלה הזו, זה היה אקט מתוכנן מראש ואפילו מחושב , משה לא ידע להסביר לי מה זה ספונטאני אך התנחמתי בזה שהוא - אומנם בלי כוונה- הראה לי שספונטאניות היא כמו יופי, בעניי המתבונן , או במילים אחרות זה יחסי, ומכאן אפשר להשליך בקלות ולהגיד שזה גם תלוי תרבות, זמן ואינדיוודואל, אנשים יכול לראות בך או במעשייך ספונטאניות אף שאתה אדם מתכנן ומחשב את צעדייך מראש.

ניערתי את הראש וניגשתי לעמנואל -הספרדייה והיפה של החבורה- עם כוס בירה ביד שמואל ושני צ'ייסירים של ערק ביד ימין, עמנואל הרימה את הסנטר כיווצה את שרירי הבטן ופינתה לי מקום מאוד צר לידה על הספסל דמוי תחנת האוטובוס שהיא ישבה עליו, ישבתי לידה ולאחר גינוני הנימוסים הרגילים מהר נפלתי עליה מקריפתינאוס* עם שאלת היום, היא העמידה פנים חושבת קצת כאילו היא מנסה להיזכר במשהו ואז אמרה בקול מלומד " יש מילה בלטינית שמאוד דומה למילה ספונטאני, "ספונטו" והמשמעות של המילה הזו זה חדש, אם זה המקור של המילה אפשר לעשות את הקישור ולהגיד שספונטאני זה דבר חדש", לפני ששקעתי בניסיון להפנים את אשר אמרה היא הרימה יד מאיימת וקול מזהיר " אבל יש תנאי" היא אמרה " זה חייב להיות משהו חדש שקורה בלי שום סיבה, זה מחוץ למעגל הדיטירמינזם, משהו בלי סממנים מקדימים בלי אזהרה ובלי הסבר, זה לא משהו שבא מתוך מחייבות או ציווי, זה לא בא מתוך צורך שלך או של אחרים אלא אם כן זה הצורך שלך אתה בעצמך לעשות משהו ספונטאני ולא משנה מה הוא", היא אמרה את זה ואני שקעתי בניסיון להפנים את אשר אמרה.

חשבתי לגשת לגון -הבריטי של החבורה- אבל נהיה קצת מאוחר, חוץ מזה גון הוא לא אדם אמין במובן הכי לא מעליב של המילה, הוא פשוט בן אדם שאתה מדבר איתו על התוכניות שלו למחר ויהיה לו אלף דברים לעשות, ואז משום מה הוא ישן עד מאוחר, סתם כי בא לו, בן אדם כזה שאתה תשב איתו לשתות בירה ואז הוא ילך לשירותים ולאחר 10 דקות אתה תוהה לעצמך איפה הוא נעלם ופתאום את רואה אותו בטליווזיה בשידור חי עם מיקרופון ביד ומשדר מכיכר ציון לטילוויזה הבריטית, הוא פשוט בן אדם כזה, הוא בן אדם.... ספונטאני ???

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.