4/02/2009

PARKOUR

ה-parkour, ספק אמנות לחימה, ספורט אתגרי, סגנון ריקוד חדש, נכנס לחיי לפני כמה שנים באמצעות לינק שמישהו שלח אלי. חוץ מהגליצ'ות על הדרגנועים של המטרו, מעולם לא ראיתי בחיים אף פרקוריסט מחוץ לאינטרנט. העניין הזה כמעט מיד נוכס על ידי תעשיית הקולנוע, הפירסום והמוזיקה במהירות שמעוררת חשד כי מדובר בעוד המצאה של נייקי או סוני. בכל מקרה, אין ספק שחוץ מעריכת וידיאו מאוד דינמית, ופס קול, יש שם גם דברים מעניינים שקשורים ליחס בין גוף וארכיטקטורה, בקריאה של ארכיטקטורה מודרנית, ובשלל עניינים שאכן קשורים בספונטניות, בניצול הזדמנויות ובתגובות מהירות. לא מצליח להעלות את הוידיאו, אז תחפשו לבד ביוטיוב.

3 comments:

  1. פרקור זה סוג של ספורט אתגרי שפיתחו סבסטיאן פוקן (Sébastien Foucan) ודייוויד בל (David Belle) בצרפת בשנות ה-90. כמתבקש פוקן הוסיף "ללא פילוסופיה, לפעולה אין שום משמעות." כוונתו היא ליכולת של אדם להיות במצב רבוי הזדמנויות בכל עת, והוא מצא שתרגול טוב לטכניקה כזו הוא חצייה של בלוק אורבני, לדוגמה, בדרכים נסיבתיות יותר, הנובעות מתושיה והמצאה. כמו כן חוסן גופני וחוסן מנטאלי הם כלים נוספים הנרתמים בכדי לעזור לפרט להיות רבוי הזדמנויות.

    אין ספק ששוק התאגידים לא פספס את ההזמנות העסקית לספין על עוד תרבות רחוב חדשה וגיזעית, אבל נראה שזה דועך דיי מהר, אולי כי הם לא קונים סקייטבורדים, או אין איפה להדביק פרסומות, כי הם בלי חולצה רוב הזמן.

    אבל יש משהו מעניין בניתוח של העיר בזמן אמת ותגובה מיידית לניתוח שנראה לי דומה במידת מה לתרגיל שלנו. ריבוי פונקציות לכל חלל, סופרפוזיצה של מספר סכימות תנועה שונות והצלבות בינן כל אלה. עושר פעולה חדש בקנה מידה אורבני.

    ReplyDelete
  2. קצת אמריקקי, נואו אפנס, אבל די מסביר בצורה ליטרלית -
    http://www.youtube.com/watch?v=ocBTpAaCzsQ

    ReplyDelete
  3. זה מסוג הדברים שלא מומלץ לנסות לעשות בבית.
    מבחינת ההתקבלות של זה, זה כאמור מאוד גבולי עד כמה מדובר בספורט אותנטי שהומצא בפרברים הקשים של צרפת, ועג כמה זאת המצאה של ציידי טרנדים.
    על כל פנים, מבחינת הנרטיב של הדבר הזה, זה מוצג כמעין מחאה ושימוש חתרני בארכיטקטורת המגורים הכי טוטליטרית שיש, אבל מנוכס כאמור על ידי התאגידים, בדיוק כמו שקרה עם המחאה בנוסח סיאטל.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.